Inden vinteren kommer og temperaturerne falder under frysepunktet skal du have vinterkonserveret din bådmotor og have vinterklargjort din båd. Særligt vinterkonservering af din indenbordsmotor eller sejlbådsmotor er vigtig, da det sikrer din motor mod frostsprængninger.
Vinterkonservering betyder at man udskifter kølevandet på søvandssiden med en blanding af glykol og vand. Denne blanding betyder at vandet i din motorblok, manifold, knæ og lignende ikke fryser og dermed ikke udvider sig, med risiko for frostsprængninger.
Det er meget forskelligt hvordan man vinterkonserverer en indenbordsmotor i en motorbåd og en motor i en sejlbåd. I nogle motorbåde kan man vinterkonservere igennem drevet, nogle skal man afmontere en slange før kølevandspumpen og igen nogle skal man konservere gennem et søvandsindtag i bunden af båden. Der er også nogle motorbåde hvor man kan konservere i søvandsfilteret.
Det samme gør sig gældende med sejlbådsmotorer, bortset fra at det ikke er let at konservere igennem et sejldrev. På langt de fleste sejlbåde kan man konservere gennem søvandsfilteret.
Vi kan vinterkonservere alle typer af motorer: Vetus, Volvo Penta, Yanmar, MerCruiser, Mercury, Suzuki, Honda, Ford, Perkins og mange andre.
Alle både der bliver vinteropbevaret på vores plads bliver vinterkonserveret – uanset om de står inde i vores isolerede haller, opvarmede haller, telthallen eller udendørs . Det er både for at sikre dem mod frostsprængning, men lige så meget for at skylle søvandssiden af kølesystemet igennem og så fordi glykolen har en konserverende og beskyttende effekt på kølesystemet.