fbpx

Hurtiggående motorbåd med Hempels Silic One Fouling Release System

SeaFox 287 – en båd med en topfart op omkring 45 kn.

Denne amerikansk byggede SeaFox på ca. 30 fod og med to Mercury 225 hk. Optimax SX Pro (2-takt) har en topfart op mod 45 knob. På trods af at den har en dyb v-bund og bjærger selv hård sø rigtig godt.

Den havde sejlet i en sø i Italien i længere tid, hvorfor den var blevet mørk i bunden, men der var ikke nogen bevoksning som sådan. Bunden var på trods af den mørke farve helt jævn og fin, så vi havde ikke de store forventninger til forøgelse af farten.

Da vi fik båden blev den opgraderet på flere punkter – og vi ville også gerne prøve om Hempels Silic One overhovedet kunne hænge fast ved disse hastigheder.

  • Sea Fox 287
  • Klargøring af hurtiggående båd til Silic One

Hurtiggående speedbåd konverteres til Silic One

Forberedelse af bunden

Da bunden aldrig havde været bundmalet før vidste vi i sagens natur ikke hvor vandlinjen var. Derfor blev båden søsat med halv fylde brændstof- og vandtanke og så blev der sat mærker ved vandlinjen. Båden blev så kørt ind og fik vandlinjen sat af med laser-udmåling.

Herefter blev vandlinjen opmaskeret med vandlinjetape og den nederste del af fribordet dækket godt til med pap.

Et problem vi altid møder med både med påhængsmotorer er at på trods af at motoren kan trimmes op, så sidder der altid noget på den nederste del af transum (motorbeslaget), derfor ville vi blæse denne del også og give motorbeslaget Silic One også.

Maskering af vandlinje, transom og trimflaps

Blæsning af bunden

Vi har et specielt medieblæsningsanlæg, der kan blæse med forskellige typer medier og kan sågar blæse med vand tilsat. Når vi blæser forud for anvendelse af Silic One, bruger vi et lidt finere medie, der svarer til ca. korn 120. På drev og transom bruger vi et grovere medie, der svarer til korn 40, da det er rigtig vigtigt at få godt fat i den støbte aluminium.

Det er meget effektivt at blæse bunden frem for at skrabe og slibe. Først og fremmest går det hurtigere, men resultatet bliver også langt bedre, da bunden bliver helt jævn og der kommer ikke slibemærker fra sandpapir.

Blæsning af transom (motorbeslag) og trim.

På både med påhængsmotorer kan man naturligvis køre motoren op så den ikke er i vandet og dermed ikke får bevoksning. Problemet kan være med motorbeslaget – også kaldet transom. Der vil en del af beslaget og trimmotor side under vandlinjen og netop denne del vil derfor få bevoksning. Derfor blæser vi transom og primer så det også kan få Silic One.

Da transom er lavet af aluminium er det meget vigtigt at det bliver primet umiddelbart efter det er blæst, så det ikke få atmosfæriske påvirkninger, der kan sætte tæring af aluminium i gang.

Vi har også blæst trimflaps og trimcylindre, da de også ofte bliver bevoksede.

Medieblæsning af bund, transom og trimflaps

Priming med Hempel’s Light Primer

Hempel’s Light Primer er en to-komponent high-build opløsningsmiddelbaseret epoxy-primer. Den er generelt god til at bygge et tykt lag epoxy op til at sikre at der ikke kommer vand i glasfiber (Forebyggelse af osmoseblærer i glasfiber.)

Den er beregnet til glasfiber, stål, aluminium og krydsfiner. Til indvendig og udvendig brug over og under vandlinjen.

Når man primer bunden på sin båd så kan man vælge to løsninger:

  1. Den de fleste vælger: 2 lag Epoxy-primer som sikrer en god vedhæftning på gelcoat/glasfiber og giver en generel god beskyttelse – ca. 80-120 um tykkelse i alt.
  2. Epoxy-behandling: Vi kan her komme med en længere udredning, men kort fortalt giver en epoxy-behandling en fuldstændig vandtæt bund på båden. Det kræver dog som minimum 250 um (en kvart millimeter) tørfilmstykkelse på epoxy-laget. Typisk betyder det at der skal 4-6 lag primer på for at nå den totale primer-tykkelse.

På SeaFox’en valgte vi løsning 2, da kunden gerne ville have en fuld epoxy-behandling når nu vi var i gang med opgaven.

Hvis den skal fortyndes er det Hempels Thinner 845 – som også kan bruges til rengøring.

Vi brugte ca. 2 liter Light Primer per rullelag.

  • Bund klar til primer før bundmalig

Påføring af Light Primer

Hempel Silic One Tiecoat

Silic One som jo er silikonebaseret er i sagens natur svær at få til at hæfte på noget, da den jo er designet til at ting ikke skal kunne hænge fast på den og dermed har den jo også svært ved at hænge fast på noget. Hempels Silic One Tiecoat er det mellemlag, der skal sørge for at Silic One og primeren binder godt til hinanden. Det er en silikonebaseret tiecoat med højt tørstofindhold, som hærder ved luftfugtighed, til Hempel’s Silic One.

Det er rigtig vigtigt at overmalingsintervallerne overholdes mellem Primeren, Tiecoaten og topcoaten (Silic One).

Overmalingsintervallet mellem Light Primer og Hempel Silic One Tiecoat er:

  • Minimum 4 timer og maximum 8timer ved 10 grader.
  • Minimum 2 timer og maximum 4 timer ved 20 grader.
  • Minimum 1 timer og maximum 2 timer ved 30 grader.

Overmalingsintervallet mellem Tiecoat og Hempel Silic One er:

  • Minimum 16 timer og maximum 48 timer ved 10 grader.
  • Minimum 8 timer og maximum 48 timer ved 20 grader.
  • Minimum 4 timer og maximum 24 timer ved 30 grader.

Der skal kun ét lag Tiecoat på, men det er rigtig vigtigt at dette lag kommer på alle steder og endnu vigtigere at overmalingsintervallet ikke overskrides. Tiecoaten skal kunne bide i Light Primeren og hvis den er hærdet for meget så binder de ikke sammen.

Vi brugte 2 x 0,75 l Hempel Silic One Tiecoat per rullelag.

  • Hempel Silic One

Påføring af Silic One Tiecoat

Hempel Silic One Fouling Release system

Silic One er slutlaget, altså selve “bundmalingen” som er det lag der skal sørge for at bevoksning hæmmes i at sætte sig på bunden. Silic One kan kun påføres på Silic One Tiecoat og derfor er det i sagens natur vigtigt at hele det område der skal bundmales med Silic One først er påført Tiecoat.

Hempel’s Silic One er en biocidfri fouling release maling med højt tørstofindhold. Det silikonebaseret produkt, giver med sit hydrogel-mikrolag en glat og jævn overflade, som forhindrer organismer i at sætte sig fast på skrog og skruer, mens silikonepolymerene giver en selvrensende effekt. Silic One er en 2-års behandling, så det betyder at første år båden kommer på land, behøver den ikke overmaling med Silic One.

Som nævnt er det vigtigt at temperatur, luftfugtighed og overmalingsintervaller overholdes meget stringent. Silic One er ikke så tilgivende som traditionel hård eller selvpolerende bundmaling. Det er også vigtigt at der ikke males med en overfladetemperatur på under 10 grader og den relative luftfugtighed skal ligge mellem 30 og 85%, både ved påføring og hærdning.

Overmalingsintervallet mellem Tiecoat og Hempel Silic One er:

  • Minimum 16 timer og maximum 48 timer ved 10 grader.
  • Minimum 8 timer og maximum 48 timer ved 20 grader.
  • Minimum 4 timer og maximum 24 timer ved 30 grader.

Ved konvertering eller første gang båden får Silic One skal der 2 lag Silic One bundmaling på. Det første lag giver man ihht. overmalingsintervallet på Tiecoat, mens det sidste lag gives senest 1 måned før søsætning.

Det vil altså sige at hvis båden får første lag Silic One i efteråret, så skal den have det sidste lag senest 1 måned før søsætning til foråret.

Vi brugte 3 x 0,75 l Hempel Silic One “black” per rullelag.

  • Konvertering fra selvpolerende til Silic One

Påføring af Silic One (bundmaling)

Det færdige resultat

Pris på netop denne konvertering fra Hard Racing bundmaling til Hempel Silic One Fouling Release system.

Når vi bliver spurgt om hvad konvertering fra traditionel bundmaling til Hempel Silic One koster, så kommer det meget an på løsningen.

Den aktuelle konvertering af denne Sea Fox 287 har kostet ca. 44.700 kr. inkl. moms da den har fået “Den komplette pakke”. Den Komplette Løsning omfatter medieblæsning af bunden, fuld epoxybehandling (250-300 um epoxy-primer) og har fået blæst og behandlet transom, og trimflaps og Alpina Marine har udført alt arbejdet. Den har fået 1 lag Hempel Silic One Tiecoat og 2 lag Hempel Silic One. Desuden har den fået sat nye vandlinjestriber.

Hvis du vil have udført en bundbehandling hos Alpina Marine, så tilbyder vi gratis optagning/søsætning og håndtering.

Du kan se priser på forskellige konverteringsløsninger her: Priser på fuld bundbehandling.