fbpx

Hempel Biocidfrie bundmalinger.

Alpina Marine er Hempel Application Center, hvilket betyder at vi hele tiden holder os opdaterede på den seneste udvikling indenfor biocidfrie bundmalinger. Desuden laver vi en masse forskellige cases med både med biocidfrie bundmalinger for at undersøge hvordan produkterne er at leve med til hverdag.

Du kan bl.a. læse om denne Coronet 24 Midi fra 1979, som gik fra traditionel selvpolerende bundmaling til Silic One Fouling Release. Ikke nok med at bunden fik biocidfri maling, men drev og propel fik også en tur, således at ruer og bevoksning ikke kunne fæstes.

Vi har også lavet en elektrisk damjolle, hvor vi har malet bunden med 6 forskellige bundmalinger – 3 af dem var biocidfrie og 3 af dem var traditionelle bundmalinger. Klik på linket ovenfor for at læse vores erfaringer med de forskellige bundmalinger.

Hvis du er interesseret i fart og brændstofpræstation, så kan du læse om den Sea Fox 287, med 2 stk. Mercury Optimax SX Pro, som øgede tophastigheden med 5 knob.

Hvornår skal jeg skifte til biocidfri bundmaling?

I øjeblikket anbefaler vi at overveje Hempel Silic One hvis du alligevel tænker på at “starte forfra” med din bundmaling eller hvis du ønsker at skifte til en bundmaling der ikke skader miljøet. Det kan også være at du kæmper med ruer og anden bevoksning og vil prøve en anden løsning eller at du vil reducere dit brændstofforbrug eller øge farten på båden.

Vores erfaringer med Silic One Fouling Release System

Fordele og ulemper med Hempel Silic One

Der er en del ting man skal være opmærksom på før du vælger Hempel Silic One Fouling Release System. Konklusionen fra os er at systemet på alle mulige måder er en game changer. Produktet er fantastisk at arbejde med og alle de umiddelbare resultater vi har set er mildest talt forrygende.

Fordele:

  • Det er en BIOCIDFRI bundmaling. Det betyder at der ikke er nogle skadelige stoffer i bundmalingen og du behøver ikke at være nervøs for at du skader havmiljøet eller den vinterplads du bruger når rengør din bund om efteråret.
  • Silic One giver en helt glat overflade, som beviseligt reducerer vandmodstanden og dermed øger fart og reducerer brændstofforbrug.
  • Det er et 2-års system, hvilket betyder at du ikke behøver at gøre noget ved bunden første år du får den på land – udover at rengøre bunden med en blød svamp.
  • Hvis båden har ligget stille igennem længere tid behøver du ikke bekymre dig for at få båden på land og rengøre den. Det meste begroning vil falde af når du begynder at sejle og ellers kan du hoppe i vandet og rengøre bunden med en blød svamp eller bruge en Scrubbis Skrogskraber
  • Rengøring af bunden når båden kommer på land er virkelig let og klares med en blød svamp og du behøver ikke være nervøs for at skade miljøet.

Forhold du skal være opmærksom på:

  • Der er en omkostning ved at skifte fra en traditionel bundmaling til Silic One. Hvis den bundmaling du har på nu er i god stand og sidder godt fast, behøver du ikke skrabe den gamle bundmaling af, men kan slibe let og påføre en Hempel Conversion primer før din Tiecoat.
  • Vi anbefaler at foretage skiftet til Silic One i forbindelse med at du i forvejen overvejer en afrensning af din gamle bundmaling. På denne måde holder du omkostningerne nede. I så fald vil ekstraomkosningen være at der til et lag Tiecoat under Silic One, da du alligevel skal prime normalt. En vurdering fra vores side er at det, for en 30 fods motorbåd – udover primeren vil koste ca. 5.000 kr. at skifte til Silic One (1 lag Tiecoat og 2 lag Silic One), dette sat op mod ca. 3.800 for to lag Mille NCT eller ca. 2.300 for Hempel Selfpolishing. Det vil i princippet sige at prisforskellen har udjævnet sig efter 2 år, da du ikke behøver efterbehandle med Silic One året efter.
  • Du skal være opmærksom på når båden skal løftes. Hvis der er små trykpunkter – eksempelvis på den yderste spray-rib på motorbåde (kanten) så kan Silic One godt falde af dér.
  • Du skal være særlig opmærksom på at at bunden bliver ULTRA glat. Det betyder at du skal advisere din kranfører når din båd løftes på land, da den sandsynligvis skal have fastgjort stropperne i bådens længderetning.
  • Silic One egner sig ikke godt til trailerbåde, da behandlingen kan blive slidt af ved rullerne på båden.

KLIK PÅ LINKET NEDENFOR OG FÅ EN PRIS PÅ BUNDBEHANDLING AF DIN BÅD.