Alle motorer – om det er motoren i din bil eller om det er motoren i din båd, skal serviceres jævnligt. Bådmotorer (indenbordsmotorer, påhængsmotorer/udenbordsmotorer) skal gerne gennemses og serviceres mindst én gang om året – og det er jo passende at lave motorservice når båden alligevel er på land.
Der er flere årsager til at motorer skal serviceres:
- Der kan opbygge sig carbon i olien hvilket skader motoren. Derfor er det vigtigt at skifte motorolien jævnligt – også selvom motoren måske ikke har gået så mange timer siden sidste olieskift.
- Tændrør (for indenbords benzinmotorer og påhængsmotorer) sørger for rigtig forbrænding af brændstof og der for er det vigtigt at de gør deres arbejde. Desuden fortæller tændrør meget om motorens tilstand og forbrændingsevne.
- Når man skifter brændstoffiltrene får man en idé om hvorvidt motoren får nok brændstof. De hyppigste årsager til at bådmotorer ikke fungerer optimalt ude på vandet er brændstofrelaterede. Det er enten fordi brændstoffiltrene er stoppede eller brændstofpumperne ikke fungerer – eller at man simpelthen løber tør for brændstof.
- Oliefiltre skal sørge for at urenheder filtreres og fanges i filtrene – derfor er det vigtigt at disse skiftes jævnligt. Det gøres i forbindelse med almindeligt olieskift på motoren.
- Hvis der er udenbordsdrev (z-drev eller s-drev/sejldrev) skal olien på gearkassen i disse også skiftes jævnligt. Det behøver ikke nødvendigvis at være hvert år, men oliestand og tilstand bør i hvert fald kontrolleres én gang om året.
- Desuden er det vigtigt at skifte al zink og zinkanoder på drev og båd. Disse anoder kaldes også offeranoder og det gør de af den simple årsag at de skal sikre båden, drev mv. imod galvanisk tæring.
- Bådmotorer er kølede med vand (enten kølervæske i et lukket kølesystem eller med saltvand), derfor skal du altid sørge for korrekt køling af din bådmotor. Impeller (det gummiskovlhjul der sidder i din vandpumpe), skal inspiceres og i givet fald udskiftes jævnligt for at sikre bådmotoren korrekt køling.
- Visuel kontrol af motoren er ligeledes vigtig. Du skal se efter om der er noget tydeligt galt med motoren, check alle remme, elektriske forbindelser, smørenipler, zinkanoder mv.
Generelt gælder det at hvis bådmotorer (uanset om det er påhængsmotorer eller indenbordsmotorer) er serviceret jævnligt og grundigt, så kan de holde rigtig længe og er alle meget driftsikre. Den hyppigste årsag til motorproblemer på bådmotorer er manglende service og kontrol.