Gode råd til at undgå rurer på din propel, aksel eller drev.

Undgå ruer på din båd med vores gode råd og vedligeholdelsestips. Rurer kan forårsage alvorlige skader på din propel, aksel eller sejldrev/z-drev, hvilket kan resultere i dyre reparationer. Læs videre for at lære mere om hvad ruer er, hvorfor de er et problem og hvordan du bedst undgår dem.

Hvad er ruer, og hvorfor er de et problem?

Ruer er små krebsdyr med et kegleformet hus af kalk, som sætter sig fast på overflader i vandet. Desværre kan ruer også sætte sig fast på propel, aksel og drev på din båd. Det skaber friktion og forøger brændstofforbruget samt belastningen på anoderne. Derudover kan det også ødelægge de belægninger, der beskytter skroget mod korrosion. Heldigvis findes der flere forskellige løsninger såsom trilux eller silikonebaserede produkter som Pellerclean til at forebygge ruerne fra at tage fat under opbevaringen af båden om vinteren eller vedligeholdelse i havnen.

Hvad gør ruer på propel, skrueaksel og drev?

Ruer på din propel, aksel eller drev kan have alvorlige konsekvenser for din båds ydeevne. De øger modstanden i vandet og reducerer dermed hastigheden og brændstofeffektiviteten. Derudover kan de også føre til potentielle skader i fremtiden, såsom korrosion af anoder eller belægninger på drevet.

Det er vigtigt at forebygge ruer ved regelmæssig vedligeholdelse af din båd. Følg producentens anbefalinger om bundmaling og propelpolering, samt anvendelse af løsninger som slibning/polering, Trilux eller Pellerclean. En jævnlig inspektion af aksel og drev vil også hjælpe med at opdage eventuelle tidlige tegn på ruer, så du kan tage handling før det bliver et større problem.

Sådan undgår du ruer på din båd

For at undgå rurer på din båds propel, aksel eller drev er det vigtigt at tage de rette forholdsregler. En af de mest effektive metoder er at benytte sig af bundmaling eller polering af messingpropeller, da dette kan gøre overfladerne mindre attraktive for rurer.

En anden god løsning er siliconebaserede produkter som Pellerclean, der kan forebygge mod tilstopning og vækst af alger på overfladerne. Hvis du allerede har fået rurer på din båd, kan Brasso også være en mulighed for at fjerne dem hurtigt og nemt. Det vigtigste er dog altid regelmæssig vedligeholdelse og inspektion af din båds udstyr for at undgå problemer i første omgang.

Trilux (skal primes først)

Trilux er en effektiv løsning til at undgå rurer på din båds propel, aksel eller drev. Men det er vigtigt at huske at prime overfladen før påføring af Trilux for maksimal beskyttelse. Udover Trilux kan bundmaling og polering af messingpropeller også være gode metoder til at undgå rurer.

Her er nogle tips til brug af Trilux:

  • Prime overfladen før påføring – det er vigtigt at du bruger en primer som er beregnet til formålet
  • Afdæk området godt
  • Påfør et jævnt lag sprayflasken
  • Lad tørre grundigt inden søsætning

Husk altid at læse producentens instruktioner og anbefalinger for korrekt anvendelse. Med disse tips kan du hjælpe med at beskytte din båd mod de skadelige virkninger af rurer!

Bundmaling

Traditionel bundmaling er som udgangspunkt ikke godt at bruge på dit rustfrie stål, messing eller aluminium. Årsagen er at de biocider der er i almindelig bundmaling som du bruger til bunden på din båd kan gå i forbindelse med disse metaller og dermed beskadige din propel, drev, trimflaps og aksler.

Du skal derfor altid konsultere producenten af bundmaling og undersøge om den er egnet til netop den type metal du har tænkt dig at behandle.

Polering af messingpropeller

Brug en blød klud og poleringsmiddel specielt lavet til messing, når du polerer din messingpropel. Pas på ikke at ridse overfladen ved rengøring og polering. Husk at polere regelmæssigt for at opretholde en glansfuld overflade. En velholdt propeller vil give dig bedre præstation og mindre modstand i vandet, hvilket betyder større brændstofeffektivitet og mindre slid på akslen og drevet. Så sørg for, at din messingpropel er i tip-top form inden vinteropbevaring af båden!

Siliconebaserede løsninger som Pellerclean

Der findes flere siliconebaserede løsninger til at sørge for at der ikke kommer begroninger på dit sejldrev, z-drev, propeller eller aksel.

Det tager lidt tid at påføre produkterne, men til gengæld er de meget effektive og hjælper bl.a. til nedsat brændstofforbrug mv.

Brasso

Brasso er et effektivt polermiddel til at fjerne rurer på din båds propel, aksel eller drev. Følg disse tips for optimal brug:

  • Rengør propellen grundigt inden polering med Brasso
  • Anvend kun polermidlet i små mængder ad gangen, da det kan tørre hurtigt ud
  • Vent mindst en time efter polering inden båden igen sættes i vand.

Husk altid at følge producentens anvisninger og sikkerhedsforanstaltninger ved brug af Brasso. Med den rette brug kan du give din båd en flot glans og beskytte den mod fremtidige skader.

Vedligeholdelse af din båd

For at undgå rurer på din propel, aksel eller drev er det vigtigt at nedbringe tiden i vandet. Jo længere tid din båd ligger i vandet og særligt hvis den ligger stille, des større er risikoen for at rurer opbygger sig på din propel, aksel, bund og drev.

Regelmæssig vedligeholdelse af din båd

Inspektion af propel, aksel og drev er nødvendigt for at undgå rurer på din båd. Regelmæssig kontrol vil hjælpe dig med at opdage tegn på slitage eller skader i tide, så du kan tage de nødvendige tiltag for at undgå større problemer senere hen. Smøring af bevægelige dele efter producentens anbefalinger vil også minimere risikoen for uventet fejl og øge levetiden på dine mekaniske komponenter. Rengør både bunden og overfladen jævnligt for at undgå ophobning af alger eller andre organismer, der kan føre til yderligere skade eller reducere bådens hastighed og brændstofeffektivitet. Vedligeholdelse er vigtigt for en sikker sejlads samt et godt udseende til din båd, så sørg altid for at holde den i god stand!

propelblade slebet til behandling
Første lag pellerclean
zinkanoder på propel med pellerclean
propel med pellerclean monteret
klargøring af propel til pellerclean
pellerclean på lille propel til jolle