Vi har fået tilladelsen til den nye yachtkran (søjlekran) og vi har nu også fået lov til at placere en mastekran på toppen der gør os i stand til at håndtere master på op til 27-28 meter.
Den kran vi har bestilt bliver produceret af DK Kraner i Rødekro. De har efterhånden produceret en del af disse kraner og hvis i ser en søjlekran i en af de danske marinaer, så er der stor sandsynlighed for at det er dem der har produceret den.
En lidt speciel yachtkran
Den kran vi har bestilt er lidt speciel af 2 årsager. Den primære årsag er at den har 2 krøjeled og den anden årsag er at den har en mastekran som har en kroghøjde på 28 meter over vores kajanlæg.
2 krøjeled
De 2 krøjeled er hhv. et hovedkrøjeled, som sidder i toppen af søjlen og et krøjeled på udhænget.
Hovedkrøjeleddet er er som sådan ikke så specielt (ud over at det er temmelig stort og meget kraftigt). Det er dette led som drejer udhænget over søjleaksen og dermed drejer båden eller masten ind over land eller ud over vandet.
Krøjeleddet på udhænget er dog lidt specielt og det første DK Kraner har produceret. Den primære årsag til dette krøjeled er at vi skal kunne rette bådene op ind over land så de peger lige op ad rampen. Dette krøjeled giver os dog en masse andre fordele, vi kan nemlig krøje båden tættere på eller længere fra kajen når vi skal løfte eller afsætte den. Vi kan placere båden meget mere præcist i bådstativer eller bådvognene og desuden kan vi placere mastekranen meget mere præcist når vi skal løfte eller afsætte den med et fald i toppen af masten.
Fordelene ved en yachktkran
En søjlekran har en masse fordele og det er naturligvis derfor vi har valgt denne løsning.
Sikkerhed
Den er eksempelvis enormt sikker, da den støtter under sin egen flade og dermed i teorien ikke kan vælte. Vores kran kommer til at kunne løfte både på 30, men mange af elementerne er faktisk dimensioneret til langt større byrder.
Stilhed og miljø
Den er helt stille, da den kun benyttersig af elektriske motorer, så der er ingen diesellarm.
Lethed
Den kan køre løftetaljerne helt ned i anhugningshøjde, hvilket betyder at det er rigtig nemt at sætte stropper på og tage stropper af.
Følsomhed
Kranen kun én bredde – i vores tilfælde 6 meter – hvilket betyder at den lige som en travelift ikke vil presse siderne af bådene. Der er en del både der har skrog der kan være følsomme for tryk og dermed kan de godt blive beskadiget hvis de bliver løftet med et traditionelt løfteåg – det er ikke et problem med en søjlekran.
Præcision
Løftet er ikke vindfølsomt og vi behøver ikke at have styreliner, da bådens retning bliver styret af krøjeleddene.
Både med mast på
Den kan tage både op med mast på – på mindre både kan man tage dem op med agterstag på, mens på større både tager man agterstaget af når den bliver løftet.
Hvilke muligheder giver yachtkranen os?
Fleksibilitet
Yachtkranen giver os en enorm fleksibilitet i forhold til hvornår og hvad vi vil løfte. Først og fremmest betyder det at bådejerne som har deres både til vinteropbevaring hos os i vidt omfang selv kan bestemme hvornår de vil have deres båd på land eller i vandet. Vi har 2 kranfører på pladsen og hvis løftet er under 8 tons, så har vi endnu flere der kan håndtere bådene.
Sejlbåde med mast på
Kranen gør os i stand til at tage sejlbåde op med mast på. Der er flere der vælger at lade deres båd vinteropbevare med mast på, da det er væsentligt lettere, men også fordi det kan være sundt for riggen ikke at blive skilt ad og samlet hvert år.
Boat-On-Demand
Vi kan også med den nye yachtkran tilbyde “Boat-On-Demand”…. og hvad betyder dét så? Det betyder at hvis man ikke vil have en bådplads eller ikke vil have sin båd i vandet hele sommeren så kan man få den sat i vandet når man skal bruge den og taget op når man er færdig med at bruge den. Det er et koncept man bl.a. kender fra Yachtgarage på Refshaleøen. Forskellen er her at vi faktisk kan gøre det med både op til 12 tons. Vi tager nemlig bådene op med yachtkranen og sætter bådene på vores mobile bådstativer. Vi kan også gøre det med sejlbåde med mast på (de kan dog af gode årsager ikke blive kørt ind i hallerne). Det kan også være at man skal på sommerferie andetsteds eller er væk i længere tid og ikke ønsker at båden ligger i vandet i den periode. Så kan vi tage den op og opbevare indendørs i perioden.
Serviceløft, reparationer mv.
Der er mange der gerne vil have besigtiget bunden i løbet af sommeren eller hvis båden har ligget i vandet over vinteren, har behov for at få bunden inspiceret, bundmalet eller lignende. Det kan også være at der er kommet en skade, båden tager vand ind eller lignende. I disse tilfælde kan vi med meget kort varsel foretage serviceløft af bådene med den nye kran.
Summasummarum
Det skal ikke være nogen hemmelighed at vi er enormt begejstrede for og glæder os til at få den nye kran.
Vi har nu fået de fornødne tilladelser, produktionen af kranen er ca. halvvejs og vi har fundet dygtige rådgivere til at lave styrkeberegninger mv. Fundamentet til kranen er i skrivende stund ved at blive støbt og i den forbindelse hæver vi også kajanlægget med 1 meter for at reducere stigningen på rampen. Desuden udvider vi rampen så adgangen bliver lettere.
Hvis alt går efter planen skulle vi gerne være færdige med anlægsarbejdet og montering af kranen senest i midten af marts, så vi kan bruge kranen til søsætningerne….. og vi glæder os!