Konvertering af 19 fods damjolle fra diesel-dreven til elektrisk.

Den lille damjolle havde en 1-cylindret Volvo Penta, som havde mistet kompressionen, da stempelringe mv. var i temmelig dårlig stand. Det gav os mulighed for at vurdere om vi skulle sadle helt om og

…. lave en fuldelektrisk damjolle

Motoren var defekt, men herudover var jollen faktisk komplet. Der var velfungerende ror, aksel og desuden var der masser af plads til batterier. Med den nye elmotor, ville vi kunne fjerne motorkassen helt og lave et helt plant agterdæk.

Beslutningen blev truffet og vi bestilte motor, styring og tilbehør hos Combi E-propulsion Systems. Combi er et hollandsk selskab der har produceret, solgt og monteret elmotorer til både i adskillige år. Hollænderne har generelt meget længere erfaringer end os da de har lavet elektriske både i årtier.

Valget faldt på en 3,5 kW indenbordsmotor som svarer ca. til 9 hk. Det svarer meget godt til hvad Luna-jollen var født med og vi mener det er tilstrækkeligt til hvad vi skal bruge den til.

Motoren kører 48 volt, så der skal være 4 stk. 12 volt batterier i båden. Vi kunne godt gå vejen og bestille lithium-batterier og det kan godt være at det er der vi ender, men i først omgang vil vi vise potentialet med almindelige AGM batterier.

Demo-båd

Ud over at konvertere båden til el-motor ville vi også demonstrere nogle af de spørgsmål som vi altid bliver stillet på pladsen. Det relaterer sig bl.a. til

  • Bundmaling: Hvilken virker bedst og virker de biocidfrie malinger
  • Navigationsudstyr og selvstyrer: Hvilke fede løsninger findes der
  • Hvordan laver man en god batteristyring
  • Hvordan undgår man ruer på propellen
  • Hvordan er Kiwi Grip som skridsikring

Tilbage stod beslutningen…

  • Hvilke batterier?
  • Hvilken motor?
  • Hvilken styring?
  • Navigation og selvstyrer?
  • Skridsikring?

10. august 2023 – første søsætning

Specifikationer

  • Luna 19 Damjolle
  • Fuldt fungerende dam – der er støbt trækrør gennem dam til batterierne mv.
  • Vægt med batterier og motor ca. 900 kg
  • 4 stk. 180 ah AGM batterier (brugte)
  • 4 stk. Victron 25 amp ladere
  • Victron SmartShunt til batteristyring (BMS)
  • Victron Cerbos til sammenkobling til Garmin-plotter (alle data er tilgængelige på plotter)
  • 3,5 kW indenbords el-motor fra hollandske Combi Outboards (svarer til ca. 9 dieselheste)
  • Motor koblet direkte på eksisterende skrueaksel
  • Garmin kortplotter med batteriovervågning
  • Automatisk ventilering af motorrum og batterier
  • Malet indvendigt med International Interprime – slutmalet med Hempel Brilliant Gloss
  • Skridsikring med Kiwi Grip

Efter første prøvesejlads

Først prøvesejlads var en stor success. Det hele fungerede mere eller mindre som forventet. Herunder er nogle af vores observationer

  • Topfart ca. 5.5 kn (det er topfart for denne type skrog)
  • Marchfart er ca. 4 knob
  • Forventet sejlads med topfart ca. 1½ time
  • Forventet sejlads med marchfart ca. 5-6 timer
  • God og hurtig fremdrift – der er dog noget forsinkelse på kontrolboks (det er noget styring så der ikke sker skader på motor). Det skal man lige vende sig til.
  • Batteriovervågning fungerer rigtig godt – både på Garmin plotter og på smartphone. Den kan præcis sige rækkevidden ved den givne hastighed.
  • Efter ca. 2 timers sejlads med forskellige hastigheder havde vi stadig 85% batterikapacitet.
  • Temperatur begyndte at stige efter ca. 1 times sejlads, men ved at tænde for ventilation blev den stabiliseret omkring 40 grader.
  • Skridsikring fungerer virkelig godt og virker robust.

Test af biocidfrie bundmalinger

Først skal vi lige sige at dette ikke er en videnskabelig artikel, men blot vores egne erfaringer med forskellige typer bundmaling. Det er heller ikke en reklame for bundmalinger og vi har ikke fået betaling for at prøve nogle af de nedenstående bundmalinger. Vi har blot sammensat en række af de bundmalinger vi kunne tænke os at prøve for at skabe vores egne erfaringer om de forskellige typer bundmaling og for at bedre kunne vejlede vores kunder og bådejere.

Bunden blev blæst helt ren for gammel bundmaling med vores medieblæsningsanlæg og fik herefter en god epoxy-primer. Da båden skulle have flere forskellige typer bundmaling, som hver især har deres egen tiecoat, fik bunden ikke vores standard tiecoat.

Hempel Hempaspeed TF

Producentens beskrivelse:

Hempaspeed TF er en højtydende, hård, biocidfri, tyndfilmsmaling.
Den danner en utrolig glat overflade, der minimerer vækst og
reducerer modstand.

Hempaspeed TF er til brug som bundmaling til både af glasfiber, stål
og aluminium. Velegnet til lystbåde og både til kapsejlads. Ideel til
brug i ferskvand og saltvand.

– Nem at rengøre.
– Ingen forurening ved vask af båd.

Vi primede med Hempels Conversion Primer først og gav området 3 lag af Hempel Hempaspeed. Bundmalingen er let at rulle ud og i vores tilfælde fik vi en flot blå overflade. Da vi senere skulle sætte malertape på den blå bundmaling fandt vi hurtigt ud af at det næsten er umuligt, da den ikke kunne klæbe til bundmalingen…

International VC17m Extra

Denne bundmaling er udgået, men da det er en bundmaling der har været brugt af mange sejlere over årene, syntes vi at det var værd at inkludere den som et referencepunkt. Altså kan vi prøve at sætte nogle af de nye bundmalingstyper og traditionelle selvpolerende bundmalinger op imod denne.

Producentens beskrivelse:

VC17m Extra er en stærk hård performance bundmaling tilsat friktionsnedsættende tilsætningsstoffer der giver båden en superglat overflade der gør malingen
ideel til racingbåde.
* Selvudjævnende, giver en glat og ensartet finish uden at slibe.
* Tørrer hurtigt, gør det muligt at påføre og søsætte samme dag.
* Giver en meget tynd film, der sikrer minimal opbygning af maling over tid.
* Velegnet til brug på (med den anbefalede primer) glasfiber, stål og bly.

Bunden blev primet med VC Tar2, som er en epoxyprimer til forbehandling forud for VC17. Herefter malet med 3 lag VC17m Extra for at være sikker på at der er den korrekte lagtykkelse – da dette er fundamentalt for begroningsbegrænsningen.

International VC17m

Her er den “nye” version af VC17, som har taget over efter VC17m Extra. Vi får rigtig mange spørgsmål om den nye VC17 er lige så god som den gamle. Da vi har svært ved at holde de 2 op mod hinanden, satte vi de to versioner lige op ad hinanden på båden, så de var lette at skelne.

Producentens beskrivelse

VC 17m er en bundmaling, som virker imod tilgroende organismer: Slim, vandplanter og ­dyr. En hård bundmaling med lav friktion, velegnet til professionel og
privat brug på både i saltvand. Enkel at anvende og tage kun 20 minutter at tørre. Gir en hård og glat overflade.
* Lavfriktion finish
*Superglat overflade uden slibning.
*Øget bådhastighed ved at mindskning af turbulenserne.
*Opbygger ikke tykke lag.
* Korte overmalingstider

Hempel Silic One

Den indtil videre nok mest anerkendte løsning på en biocidfri bundmaling er Hempels Silic One, som er baseret på silikone og hydrogel. Den er lavet så bevoksning, ruer og alger ikke kan sætte sig fast på bundmalingen og bliver sejlet væk.

Producentens beskrivelse

Dette fantastiske, biocidfrie produkt er baseret på silikone og hydrogel, der giver en overflade med vandlignende egenskaber, som gør det vanskeligt for begroningsorganismer at sætte sig fast på overfladen. Eventuel begroning sejles nemt
af, når båden er i bevægelse.

Seajet 021 Eko

Seajet er nok en af de største leverandører af bundmaling i Europa og meget anerkendt for den høje kvalitet. De er dog ikke så kendte i Danmark – i hvert fald ikke under deres eget navn. Her har de lavet en “traditionel selvpolerende bundmaling” men helt uden biocider.

Producentens beskrivelse

Seajet 021 Eko is a biocide-free, erodible underwater coating. The unique resin makes the coating refresh layer after layer. This ‘soap’ mechanism makes it difficult for fouling to stick.